Terres de l'Ebre

Terres de l'Ebre (11)

La directora de la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial, Mercedes Teruel, identifica les comarques més afectades: el Baix Penedès, el Baix Camp, el Priorat i el Tarragonès, per la seva estructura productiva lligada a la logística i al turisme. El sector logístic també té un elevat pes a la comarca de l’Alt Camp, i el sector de l’hostaleria al Montsià. Teruel recomana mesures de reactivació econòmica diferenciades per no crear desequilibris territorials.

La projecció del documental “Fabricando mujeres” aquest dijous a Gandesa enceta un cicle de cinema social per fomentar el debat sobre temes com la violència masclista o el despoblament rural

La relació entre les violències masclistes i el consum convencional són cada dia més evidents. Una relació que es manifesta en els estereotips femenins amb que es publiciten les principals marques, en la taxa rosa o en la contradicció entre la lògica del capitalisme, basat en l’acumulació de benefici econòmic, i la lògica de la cura de la vida humana i de la natura. Aquest és el tema que analitza Fabricando mujeres, un documental  dirigit per la productora Al Borde Films per al SETEM a partir de l’estudi ¿Consumimos violencia? Un estudi que es va autodefinir com un procés col·lectiu d’aprenentatge i de creació de coneixement sobre les violències masclistes i el consum. Tant l’estudi com el documental analitzen quatre àmbits concrets on es manifesten aquestes violències contra la dona: el de l’alimentació, el dels productes de la llar, el de l’estètica i el de la mobilitat.

Fabricando mujeres serà el primer d’una sèrie de documentals i pel·lícules que l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre programarà al llarg de l’any amb l’objectiu de difondre els valors de l’economia social i el consum responsable al territori. “La idea és fer diversos passis en diferents municipis per tal d’arribar a més gent”, apunten des de l’Ateneu. Amb aquesta primera projecció, l’Ateneu se suma als actes commemoratius del Dia Internacional de la Dona (8 de març) i es faran tres passis: el primer aquest dijous 5 de març a la Biblioteca de Gandesa (18:30 hores); el segon, el diumenge 8 de març al Casino Recreatiu d’Amposta (19:00 hores); i el tercer, el dijous 12 de març a l’auditori Sixto Mir de Sant Carles de la Ràpita (20:30 hores).

No és la primera vegada que l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre promou la projecció de documentals sobre temes d’economia social al territori, però fins ara ho havia fet de manera esporàdica. Amb la nova etapa de l’Ateneu es vol reforçar aquesta aposta pel cinema com a eina per crear consciència amb més projeccions i es farà una selecció de temes que puguin tenir un especial interès al territori. Així, el segon documental que es projectarà serà Barbecho, en el corazón del despoblamiento, un documental de la Unión de Pequeños Agricultores i Ganaderos (UPA) sobre el despoblament rural a l’estat espanyol i un tema que afecta de ple a les Terres de l’Ebre. Les projeccions de Barbecho encara no tenen dates concretes però es realitzaran en diversos municipis ebrencs que clarament pateixen els efectes del despoblament.

L’Ateneu Cooperatiu de les Terres de l’Ebre enceta nova etapa amb energia renovada, nous reptes, nova imatge corporativa i noves oficines a Amposta. Estan situades al carrer Eugeni Ribera número 16, i s’han inaugurat aquest dijous a la tarda en un acte obert a la ciutadania, en el qual s’ha posat de manifest que durant els quatre anys que fa que aquest projecte s’ha implantat al territori, el cooperativisme i l’economia social han anat guanyant presència a les Terres de l’Ebre. L’anterior local, compartit amb altres entitats vinculades al tercer sector, s’havia quedat menut. Les noves instal·lacions del carrer Eugeni Ribera també són un local compartit, en aquest cas, amb el Centre Especial de Treball de la Fundació Astres i l’empresa d’inserció Eina activa, però compta amb més espais de treball i sales de reunions. A més a més, se les ha dotat de personalitat pròpia a través d’un mural realitzat pel dissenyador ampostí Hernan en H que reflecteix els valors del cooperativisme i la solidaritat fent servir el seu peculiar estil distès i irònic.

L’objectiu principal de l’Ateneu continua sent impulsar i acompanyar el cooperativisme i l’economia social al territori, i en aquesta nova etapa s’ha fet un esforç descentralitzador per tal d’apropar al màxim els serveis de l’Ateneu al conjunt de les Terres de l’Ebre. Així, al marge d’Amposta, l’Ateneu Cooperatiu també tindrà oficina tècnica a Tortosa, al Viver d’Empreses; i a Gandesa, al Centre Empresarial. Això ha representat un lleuger increment de la plantilla de l’Ateneu que ha passat de 4 a 5 tècnics. “Creiem que és important aquesta descentralització perquè millora la nostra visibilitat, a l’hora que facilitem l’accés als nostres serveis”, apunten des de l’equip tècnic de l’Ateneu.

Precisament aquest dijous al matí ha tingut lloc una trobada a Gandesa al Centre Empresarial  de la Terra Alta on estarà situada la tècnica de l’Ateneu. Es tracta d’un espai cedit per l’Ajuntament de Gandesa que passa a ser entitat col·laboradora de l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre. Actualment, aquest projecte està integrat pels ajuntaments d’Amposta, Ulldecona i Tortosa; les fundacions Astres, Gentis i Ulldecona, i les cooperatives Surtdecasa, EPI, ALC Assessors i Ateneu informàtic.

A les 19:00 tindrà lloc la inauguració de l’exposició Tonalitats afectives, una mostra que recull algunes de les instal·lacions que es van poder veure a les Terres de l’Ebre el passat estiu i d’altres de noves. L’acte consistirà en una visita comentada a càrrec d’alguns dels autors de les instal·lacions.

  • Aquaphoneia, dels canadencs Navid Navab & Michael Montanaro, una impressionant instal·lació que juga amb les vibracions de la veu i l'aigua destil·lades (adjuntem foto)
  • Artificial Remnants i Neural Zoo de Sofia Crespo, un treball basat en la creació a través d’estructures neobiològiques.
  • Thread of Fate i Myopia for the Future, de Raquel Meyers, una instal·lació que explora el potencial creatiu de la tecnologia vintage i l'obsolescència programada. 
  • Phase Transition, de Kathy Hinde, una instal·lació que amplifica el so del desgel en una mena de banda sonora del canvi climàtic; 
  • Piedras del camino, d’Oscar de la Fuente, el paisatge sonor del Delta transmès a través de les pedres extretes del camí natural d’Amposta fins la desembocadura;
  • Aresta de Marc Vilanova, una simfonia musical i lumínica de vuit saxòfons autònoms.

Aquesta exposició instal·lada a la segona planta de l’Arts Santa Mònica es podrà visitar fins al 29 de febrer.

El cap de setmana vinent, 7 i 8 de febrer tindran lloc les actuacions musicals audiovisuals, performances, accions sonores i presentacions a càrrec de NSDOS, que és novetat a l’Eufònic Urbà, i de Clara Brea, Jordi Salvadó, Sam Aaron, dvdv, Balfa i William Luke Valerio que ja van actuar a l’Eufònic de les Terres de l’Ebre.

Eufònic Urbà, l'extensió urbana del festival que se celebra a Terres de l'Ebre a finals d'estiu, torna a l'Arts Santa Mònica de Barcelona de l'1 al 29 de febrer. Ho fa amb una novetat important: l'exposició Tonalitats afectives, que ocuparà durant tot el mes de febrer la segona planta del centre d'art de les Rambles. Es tracta d'una proposta que recull instal·lacions que es van poder veure a les Terres de l'Ebre el passat estiu i d'altres de noves, unides per un mateix fil conductor. Així hi trobem sis artistes que en paraules del director d'Eufònic, Vicent Fibla, "es vinculen al gest líquid, i fan servir el procés indeterminat i la involuntarietat creativa com a eines de treball i processos de reflexió". Ho fan per parlar d'efectes i preocupacions globals, com ara l'inexorable canvi climàtic, o explorar les emocions experimentant amb l'aleatorietat dels algorismes o la memòria de l'espai.

Tres de les sis propostes que formaran part d'aquesta exposició han tingut el seu protagonisme dins Eufònic a les Terres de l'Ebre: Phase Transition, la instal·lació de Kathy Hinde, al centre d'Art Lo Pati, que amplifica el so del desgel en una mena de banda sonora del canvi climàtic;  Piedras del camino, d'Oscar de la Fuente, fruit de la seua residència a Balada, durant la qual va enregistrar el paisatge sonor del Delta per transmetre'l a través de les pedres extretes del camí natural d'Amposta fins la desembocadura; i Aresta de Marc Vilanova, una simfonia musical i lumínica de vuit saxòfons autònoms que es va presentar a l'edició del 2018 d'Eufònic, al Museu de Tortosa, amb la qual Vilanova explorava el component emocional de la música fent servir la intel·ligència artificial per compondre-la. Tres propostes que a l'Arts Santa Mònica es complementaran amb Aquaphoneia, dels canadencs Navid Navab & Michael Montanaro, una impressionant instal·lació que és una estrena a l'Estat espanyol, i que com la de Kathy Hinde juga amb el component líquid del so, però en aquest cas amb les vibracions de la veu i l'aigua destil·lades; Artificial Remnants i Neural Zoo de Sofia Crespo, artista resident a Berlín que va participar a Eufònic Campus a Sant Carles de la Ràpita explicant el seu treball basat en la creació a través d'estructures neobiològiques. I finalment Raquel Meyers que, amb Thread of Fate i Myopia for the Future, explora el potencial creatiu de la tecnologia vintage i l'obsolescència programada.  

Aquesta exposició, que s'inaugurarà el dissabte 1 de febrer, permetrà allargar durant tot un mes la presència d'Eufònic a l'Arts Santa Mònica. El cap de setmana següent, el 7 i 8 de febrer, tindran lloc les actuacions audiovisuals, performances, accions sonores i presentacions. Algunes com les de Clara Brea i de Jordi Salvadó són fruit d'una residència artística sobre el terreny, a la residència de Balada de Lo Pati, i reivindiquen el potencial creatiu del delta de l'Ebre dins l'àmbit de l'art sonor. D'altres com Sam Aaron o dvdv, o els artistes locals Balfa (Vinaròs) i William Luke Valerio (Amposta), van actuar a l'Eufònic de les Terres de l'Ebre, mentre que la performance del francès NSDOS, que vincula música, dansa i experimentació visual, és una de les novetats de l'Eufònic Urbà.

Aqualia gestiona el Servei d'Abastament i Sanejament de l'Aigua de l'Ametlla de Mar des de 2004. El 2009 l'ajuntament va aprovar en el Ple un nou mecanisme de retribució d'Aqualia pel servei que presta al municipi, de manera que a partir d'aquest moment l'ajuntament calcula i aprova la retribució d'Aqualia a base a aquesta resolució. Aquesta comptava amb els informes pertinents d'Intervenció i Secretaria Municipal. Però durant 10 anys l'Ajuntament no ha fet front al pagament d'aquestes factures certificades.
En 2017, quan l'impagament havia superat els 4 milions d'euros en favor d'Aqualia, aquesta va reclamar judicialment el pagament, per correspondre a actes ferms aprovats per l'ajuntament. Davant aquesta demanda, l'Ajuntament va anul·lar la seva pròpia resolució de 2009 que establia el que havia de retribuir anualment a l'empresa. També va anul·lar les seves resolucions dels últims 10 anys, per les que aprovava el pagament de cada anualitat.
Ara el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha estimat el recurs d'apel·lació formulat per Aqualia ja que considera que la sentència anterior no és ajustat a dret, determina que el deute era ferma i exigible, i ordena a l'Ajuntament de l'Ametlla de Mar a l' pagament immediat a Aqualia d'2.136.159,02 euros.

ACN Tortosa.-La policia espanyola ha detingut tres persones a Tortosa per conrear marihuana en dos finques d'aquest municipi. El cos els atribueix els suposats delictes contra la salut pública, per distribuir la substància, així com defraudació del fluït elèctric L'operació va permetre localitzar un total de 265 plantes de marihuana "de gran envergadura" encara en fase de "creixement", que van haver de ser tallades amb motoserra elèctric, amb un pes brut total de 224 quilos. També 200 grams de "substància vegetal de color verd", que el comunicat policial identifica possiblement com a marihuana preparada per a la seva benda, a més d'una gran quantitat de material elèctric per manteniment de les instal·lacions -llums led, ventiladors, aspiradors i climatitzadors-. La investigació s'ha dut a terme amb la col·laboració amb la policia local de Tortosa.

Segons la policia espanyola, les persones detingudes, residents a Tortosa, s'encarregaven de tenir cura i mantenir les plantes així com les instal·lacions i la posterior distribució i venda de la substància. La investigació va començar el passat mes de setembre arran les informacions rebudes per veïns i la policia local, que van portar a localitzar dos finques on es trobava plantada la marihuana. En una de les finques, a més, havia una plantació indoor.

 

Font: https://www.ccma.cat/324/tres-detinguts-i-265-plantes-decomissades-en-una-operacio-policial-contra-el-conreu-de-marihuana-a-tortosa/noticia/2953771/

Dotze càmeres de videovigilància controlaran des del 27 de juliol fins al 15 de setembre la zona dels Ullals de Baltasar, un dels paratges més singulars del parc natural del delta de l’Ebre, on, envoltades per un bosc d’eucaliptus, hi ha diverses surgències d’aigua dolça que emanen directament de les profunditats del subsòl. La missió d’aquestes càmeres és sotjar i confirmar la presència d’un ésser fantàstic en aquest espai natural i formen part del projecte Lo Gambusí, de l’artista Albert Gusi (Castellbisbal, 1970), guanyador de la convocatòria d’art públic i instal·lacions a emplaçaments singulars a les Terres de l’Ebre XYZ, que impulsa Lo Pati-Centre d’Art Terres de l’Ebre.

Gusi va documentar la presència d’aquest ésser mitològic de l’imaginari cultural ebrenc, als Ullals de Baltasar, el passat mes d’abril, i amb la seua intervenció efímera busca la complicitat dels visitants, per corroborar d’una manera més contundent la seua troballa. “L’objectiu final és que la gent visiti els Ullals, els observi més atentament i amb uns altres ulls. Això contribuirà a posar encara més en valor aquest espai natural”, afirma l’artista. Paral·lelament, la instal·lació de Gusi juga també amb la incomoditat que genera la presència de càmeres de videovigilància en un parc natural i els dilemes ètics que origina l’observació continuada a la qual estem sotmesos diàriament en molts espais públics.

El projecte artístic pretén també provocar la ciutadania a través de l’art contemporani. “Generar dubtes entre allò que és realitat i fantasia. A les Terres de l’Ebre, han anat proliferant els últims anys moltes espècies invasores, però mai s’ha pogut documentar un gambusí”, argumenta l’artista. Així, Gusi convida a tots aquells que visitin els Ullals que estiguin alerta, que prenguin fotografies de les possibles petjades o aparicions del gambusí i que les comparteixin a Instagram amb el hashtag#logambusi_XYZ. També es pot enviar informació i imatges al correu electrònic Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..

A banda de les càmeres de videovigilància, a l’entrada dels Ullals s’instal·larà un cartell informatiu que amb el títol Projecte de seguiment de lo gambusí vist als Ullals de Baltasar convida als visitants a escriure a l’adreça de correu abans esmentada explicant qualsevol “albirament, sospita o soroll estrany”. També s’han imprès 5.000 postals amb les mateixes indicacions que s’han distribuït per museus i equipaments públics del territori.

Aquest matí s’han començat a instal·lar les primeres càmeres de videovigilància als Ullals, en un acte en el qual han assistit l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs; el director dels Serveis Territorials de Cultura a l’Ebre, Ferran Bladé; el director del Parc Natural del Delta, Francesc Vidal; la directora de Lo Pati, Aida Boix; les codirectores d’XYZ, Antònia Ripoll i Eva Cajigos; i el mateix artista.

El proper dissabte, 27 de juliol a les 18:00 hores, tindrà lloc la inauguració de la instal·lació que consistirà en una batuda per trobar el gambusí. Es convida a tothom a assistir-hi i que portin estris com ara xarxes o cabassos per poder-lo caçar.

XYZ és una convocatòria bianual d’intervencions efímeres en espais singulars de les Terres de l’Ebre. Aquesta és la quarta edició i en les anteriors s’han dut a terme instal·lacions al pont penjant d’Amposta, el braç de Trabucador i les torres de la Carrova i Campredó.

La projecció de Lazzaro Felice, finalment al Casino i no a la plaça de Lo Pati tal com estava previst, a causa de les previsions meteorològiques, va tancar ahir la quarta edició de mónFILMAT, el Festival Internacional de Cinema i Paisatge que organitza Lo Pati-Centre d’Art Terres de l’Ebre. Ha estat l’edició amb més públic, un total de 1.154 espectadors que han passat per alguna de les vint sessions programades. Les que més públic han tingut han estat les projeccions a l’aire lliure amb food truck, destacant la inauguració amb Ojos Negros, amb l’actuació musical de Raül Refree; seguit de la projecció del documentalGràcies per la pluja a Poblenou del Delta.

Paral·lelament, també va despertar especial interès la taula rodona Cinema,  Paisatge i Territori, moderada per la crítica d’art i cinema Marla Jacarilla, que ha reunit les reflexions de diversos directors del territori: Manel Raga i Pau Itarte, d’Ulldecona; Lucia Alemany, de Traiguera (Baix Maestrat); Marta Viña, amb arrels familiars a Bot i la Terra Alta; i Javi Araguz, actualment establert a Camarles. Tots cinc directors emergents van destacat les dificultats amb què topen a l’hora de tirar endavant els seus projectes, així com la necessitat de poder expressar el seu punt de vista personal i d’autor en els treballs audiovisuals. Respecte a la presència del paisatge als seus films, Marta Viña, va apuntar que li hagués resultat impossible gravar Anne, el seu primer llargmetratge presentat dissabte a mónFILMAT, a un altre paisatge que no fos el de la Terra Alta; mentre que Manel Raga va destacar que li resulta molt difícil gravar en paisatges que no coneix. També Lucia Alemany, tenia clar que havia de rodar La inocencia, el seu primer llargmetratge encara no estrenat, a Traiguera. No obstant ha admès que molts plans generals del poble han acabat caient de la seua pel·lícula.

D’altra banda, en aquesta quarta edició de mónFILMAT també s’han establert els primers vincles internacionals. No només amb el Festival de Cine Ecuatoriano de Kunturñawi, festival convidat, amb la presència de la seua directora, Piedad Zurita i la projecció de la pel·lícula multipremiada Cenizas; sinó també amb el Regard Festival, Festival Internacional de Curtmetratges de Sanguenay  del Quebec. La directora i programadora d’aquest festival, Marie-Elaine Riou també ha estat present a mónFILMAT el que ha permès un primer contacte per a futures col·laboracions. Tan Zurita com Riou, han destacat la singularitat de mónFILMAT. “Ens sembla interessant aquesta selecció de pel·lícules a partir del paisatge com element primordial”, han assenyalat al mateix temps que també han destacat com a punts forts del festival la connexió amb el públic i el fet que algunes projeccions s’acompanyin de sopars, esmorzars o degustació i de vins.

Aquest any, en cadascuna de les sessions de curtmetratges hi hagut votació popular per tal que el públic escollís el millor curt. Els resultats han estat aquests: mónANIMAT, On the Cover, de Yegane Moghaddam; Misteri i Paisatge, El viatge, d’Alberto Evangelio; i Humor i Paisatge, Burka City, de Bracq Fabrice.

William Basinski, El Petit de Cal Eril, Agost o Kathy Hinde són alguns dels noms més destacats del festival d’arts sonores i visuals de finals d’estiu a les Terres de l’Ebre

 

Eufònic, el festival d'arts sonores, visuals i digitals de finals d’estiu a les Terres de l’Ebre, ja té pràcticament enllestit el programa de la seua vuitena edició, que se celebrarà del 5 al 8 de setembre a Sant Carles de la Ràpita, com a centre neuràlgic, i a diversos municipis i espais naturals del territori. Precisament, una de les novetats principals d’enguany és la incorporació de l’Observatori de l’Ebre, a Roquetes, com a nou escenari d’Eufònic. Un espai telúric de retraïment i meditació consagrat des dels seus orígens a la investigació científica i l’observació astronòmica, unes característiques que lliguen perfectament amb l’actuació que s’hi ha programat: la del músic nordamericà Wiliam Basinski, tot un mestre de la música ambient, que hi presentarà el seu nou disc, One Time Out of Time. El va crear a partir de sons d’un altre espai d’investigació astronòmica, el Caltech Observatory Wave de Califòrnia, generats per ones gravitacionals emeses per la col·lisió de dues estrelles de neutrons. Serà una actuació a l'aire lliure sota les estrelles.

Una altra novetat important d’Eufònic 2019, relacionada amb els espais, és l’Auditori Sixto Mir de Sant Carles de la Ràpita, que enguany deixa de ser escenari inaugural per convertir-se en un espai fix on s’hi representaran espectacles audiovisuals que requereixen necessitats escèniques especialment preparades com ara teatres o auditoris, amb escenari i caixa negra. Això permetrà presentar peces audiovisuals internacionals que surten de la bidimensionalitat de la pantalla i prenen forma en la foscor i la distància. En aquest nou format escènic s’hi podrà veure l’espectacle dels canadencs Push 1 Stop & Wiklow, entre altres.

Altres noms confirmats que participaran en aquesta vuitena edició d’Eufònic són El Petit de Cal Eril, un dels millors grups de música feta a Catalunya; Agost, trio barceloní, a mig camí entre el shoegaze i el dream pop; Kathy Hinde, artista escocesa que basa la seua creació en les relacions impossibles entre naturalesa i tecnologia; Pye Corner Audio, el projecte d’electrònica liderat pel músic i productor Martin Jenkins; la jove artista multidisciplinària alemanya dvdv; el jove compositor i pianista barceloní, Nil CiuróRojuu, un dels noms més potents del emo trap català; i Roc Jiménez de Cisneros, que presentarà una instal·lació de làssers al Museu de Tortosa.