El municipi de la Ribera d’Ebre serà l’escenari d’una jornada d’arts visuals, conferències històriques, projeccions i música en viu per commemorar la petjada càtara al territori.
El pròxim diumenge 2 d’agost de 2026, el poble de Garcia acollirà el Festival Cultural ‘Camins dels Càtars’, una iniciativa emmarcada en l’itinerari cultural europeu que posa en valor la història, el patrimoni i la memòria del catarisme a Catalunya i a les Terres de l’Ebre.
Es tracta d’una jornada d’accés lliure, inclusiva, sostenible i oberta a tots els públics, que combinarà la divulgació històrica amb projeccions audiovisuals, recitals poètics i actuacions musicals en directe.
📍 Programació del Festival Cultural ‘Camins dels Càtars’ a Garcia
Les activitats es repartiran al llarg de tot el diumenge en diferents espais del municipi, com el Casal del Maig i la Zona de Lleure del Riu.
Matí: Conferències i inauguració de l’exposició
- 11:00 h – Benvinguda oficial Inici de la jornada al Casal del Maig a càrrec de les autoritats locals i representants de l’organització.
- 11:30 h – Presentació del projecte «Camins dels Càtars» El gestor cultural Josep Lluís Soler i Foguet presentarà aquest itinerari cultural europeu i analitzarà les seves implicacions per a Garcia i les Terres de l’Ebre. Durant la xerrada es destacarà la figura del pastor càtar Pere Mauri, qui va passar per Garcia a principis del segle XIV.
- 12:00 h – Conferència sobre el catarisme Eduard Berga i Salomó, historiador i investigador del catarisme europeu, oferirà la ponència «Els càtars, els seus orígens, les seves creences, els seus valors».
- 13:15 h – Col·loqui i debat Espai obert per a preguntes i reflexions entre els ponents i el públic assistent.
- 13:45 h – Inauguració de l’Exposició Obertura de l’exposició itinerant «Els Camins dels Càtars per Catalunya, un Itinerari Cultural Europeu», a càrrec del comissariat del projecte.
🍽️ Dinar de Germanor al Casal del Maig
A les 14:30 h tindrà lloc un dinar popular al restaurant del Casal del Maig.
- Menú: Inclou opció de menú vegetarià.
- Reserves: Cal fer reserva prèvia per WhatsApp al número 619 763 328 abans del dissabte 1 d’agost.
Tarda: Projeccions, taula rodona i acte en memòria dels càtars
- 17:00 h – Projecció del documental ‘BOGRE’ Projecció de l’episodi «La Inquisició i la clandestinitat» del film del director Fredo Valla. El documenta analitza l’any 1232 i com la pressió de la Inquisició va obligar els càtars a amagar-se i emigrar cap a territoris d’acollida com les Terres de l’Ebre.
- 17:30 h – Taula Rodona Sota el títol «La persecució i exili dels càtars i el seu pas per les Terres de la Baronia d’Entença i Garcia», amb les intervencions d’Eduard Berga (investigador del catarisme) i Jordi Castellví (investigador de la història local de Garcia), moderat per Josep Lluís Soler.
- 18:45 h – Pausa-cafè
- 19:15 h – Plantada del Llorer i Recital Poètic A la Zona de Lleure de Garcia, es realitzarà un acte en memòria del pas dels càtars pel municipi amb la plantada d’un llorer, patrocinat pel Grup Cultural La Foig. L’acte comptarà amb un recital poètic i cantada de cançons tradicionals a càrrec de la poeta Conxita Jiménez i Maria Lourdes Llauger.
🎶 Concert de cloenda a la Zona del Riu
Per tancar la jornada, a les 20:00 h s’oferirà el concert de cloenda del festival a la Zona del Riu amb l’espectacle «VERSOS QUE CANTEN», interpretat per Arturo Gaya i Sergi Trenzano.
El repertori inclourà cançons basades en versos de reconeguts autors com Zoraida Burgos, Gerard Vergés, Enric Casasses, Carles Renau, Jaume Rocamora, Manuel Dolz, Leslie Pericot i Abu Bakr al-Turtusí, en commemoració dels 900 anys de la seva mort.
Organització i suports
Aquest esdeveniment està organitzat per Ilercavònia Terra Nostra i l’Ajuntament de Garcia, amb la col·laboració del Grup Cultural La Foig, l’IDECE, l’Ateneu Vegueria Ebre i l’IRMU, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.



